گفتگو دهیار نیکنام ده با روزنامه ایران

به مناسبت ۱۴ تیرماه روز شهرداریها و دهیاریها دهیاران شرق استان تهران در گفتگو با روزنامه ایران به بیان فعالیت ها و میزان اقدامات صورت گرفته پرداختند.جناب آقای علی محمد شیری جیان دهیار نیکنامده نیز در گفتگو با ایران با اشاره به میزان  اقدامات و فعالیت های انجام شده  در حوزه  ی مسائل زیرساختی،عمرانی،ورزشی و آموزشی و… پرداختند در ادامه به این گفتگو می پردازیم:

نیکنام ده بعنوان بزرگترین روستای شهرستان شمیرانات در فاصله ۹ کیاومتری از شهر لواسان ( مرکز بخش لواسانات) واقع شده و طبق آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا را ۳۴۴۱ نفر ثبت شده است ولی با استناد به داده های جمع آوری شده توسط دهیاری جمعیت روستا حدود ۸ هزار نفر تخمین زده می شود.آقای شیری جیان افزود با توجه به جمعیت ۸ هزار نفری ساکن، اولویت مجموعه شورای اسلامی و دهیاری نیکنام ده احداث و توسعه زیرساخت های خدمات شهری اعم از: شبکه آب ،برق،گاز، فاضلاب،فیبر نوری و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در محل روستا و نیز آزادسازی حرائم و تعریض،اصلاح معابر،توسعه و ایجاد فضاهای سبز و ساختار شهری متوازن می باشد.

از اولین اقدامات زیر ساختی در این دوره باتوجه به نیاز اهالی به آب شرب، تامین آب مورد نیاز باهمت جهادی و پیگیری های مستمر فرماندار شمیرانات و  بخشدار لواسانات در ابتدای سال جاری مرتفع گردید. بدین منظورتخصیص آب مورد نیاز از محل تونل لوارک حدودا به طول حدود ۴ کیلومتر از شهریور ماه ۱۴۰۱ احداث شبکه گردید و  اعتبارات پروژه از محل خیرین و کمک های اهالی تامین اعتبار گردید.

همچنین وی افزود از دیگر مشکلات ساختاری نیکنامده انقضای طرح هادی مصوب سال ۱۳۸۹ میباشد طرح هادی روستایی برای بازه ۱۰ ساله توسط بنیاد مسکن تهیه و جهت اجرا به دهیاری ها ابلاغ می شود. انواع سرانه کاربری ها با توجه به استاندارها و دستورالعمل های موضوعه و بر مبنای نتیجه سرشماری نفوس و مسکن تخصیص می یابد ولی تفاوت بسیار زیاد تعداد پیش بینی شده جمعیت در افق ۱۰ ساله طرح هادی مصوب سال ۸۹ و نتیجه سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ ضرورت بازنگری طرح هادی و تخصیص میزان کسری انواع کاربری های مورد نیاز اهالی را دو چنوان کرده است. با پیگیری های مستمر مجموعه شورای اسلامی و دهیاری نیکنام ده بازنگری طرح هادی در سال ۱۴۰۲ کلید خورد و در مرحله برداشت و کنترل نقشه های وضع موجود وکار های کارشناسی می باشد. با تخصیص کسری کاربری های مورد نیاز و نیز توسعه محدوده طرح هادی مصوب یکی از بزرگترین مشکلات روستای نیکنام ده مرتفع خواهد شد.

درخصوص مسائل مرتبط با آلودگی های زیست محیطی ناشی از دفع غیراصولی فاضلاب اماکن مسکونی و تجاری باید گفت،با توجه به استقرار این روستا در حوزه آبخیز رودخانه جاجرود و سدلتیان،احداث شبکه جمع آوری فاضلاب و تصفیه آن از اولویت های اصلی است .پروژه لوله گذاری شبکه جمع آوری فاضلاب در سال ۱۳۸۸ شروع شد. پس از تکمیل و افتتاح تصفیه خانه فاضلاب از سال ۱۳۹۵ پروژه اتصال اماکن مسکونی به شبکه فاضلاب در حال اجرا میباشد و تا کنون حدودا ۴۰ درصد پیشرفت داشته است.همچنین با هدف حفظ محیط زیست و حفاظت از منابع طبیعی و با توافقات صورت گرفته بزودی جایگایی جهت ساماندهی نخاله های ساختمانی معرفی خواهد شد تا علاوه بر نکات مطرح شده از آلودگی کناره های مسیرها و جاده ها و حوز های ممانعت بعمل آید.

دربخش بهداشت و درمان و احداث درمانگاه در اولویت اصلی ما قرار دارد و بنا بر مصوبه اولین نشست مجمع نمایندگان تهران در روستا، نشست هایی با مسئولین بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مسئولین محلی شمیرانات انجام شد که ماحصل آن با تصویب معاونت بهداشت ودرمان و اختصاص مرکز جامعسلامت روستایی، احداث ساختمانی بزرگتر و مجهز در محل عرصه فعلی خانه بهداشت است. پروژه  احداث ساختمان مرکز جامع سلامت با مشارکت اداره بهداشت و همکاری خیرین در حال پیگیری است و بزودی خبرهای خوبی در این زمینه برای اهالی محترم نیکنامده خواهیم داشت.

از دیگر اقدامات زیر ساختی دهیاری درجهت  هوشمند سازی روستا، تکمیل و رفع نواقص پروژه نصب دوربین های مداربسته جهت پایش سطح روستا و ایجاد امنیت نظارتی و پلاک خوان در نقاطی از محور اصلی مواصلاتی دهستان لواسان بزرگ و خیابان امام خمینی نیکنام ده. نصب دوربین با توجه به اینکه این روستا منطقه ای  با پتانسیل های گردشگری طبیعی است و تعدادی زیادی از شهروندان جهت گذراندن تعطیلات آخر هفته به آن رجوع میکنند بسیار ضروری می باشد. تهیه آمار تردد و کنترل ترافیک محورهای مواصلاتی و افزایش امنیت گردشگران و اهالی از اهداف نصب دوربین های مداربسته و پلاک خوان میباشد.

از اقدامات انجام شده در بخش عمرانی پروژه احداث پیاده راه، زیر سازی و آسفالت شانه غربی دوراهی نیکنام ده از محدوده ابتدای دوراهی تا پل لار بود، همچین تعریض جاده و احداث دیواره سنگچین حائل به مساحت ۳۰۰ مترمربع در همین محدوده اجرا و مورد بهره برداری قرار گرفت، علاوه بر این پروژه تعریض جاده خیابان امام خمینی از محدوده ابتدای جاده مرجارک تا سالن ورزش ی شهدای نیکنامده درحال اجراست که تاکنون %۹۵ پیشرفت داشته است، که در ادامه این پروژه نیز جدول گذاری، زیر سازی و آسفالت ۳۵۰ متر از این مسیر که داخل بافت روستا می باشد، هم در ادامه پروژه تعریض با مشارکت بنیاد مسکن عملیاتی خواهیم نمود ، از پروژه های خرد عمرانی جدول گذاری ۱۰۰ متر طولی نهر گردش، ترمیم نهر کنه ده پایین با مشارکت باغداران، احداث دیواره جان پناه و ترمیم در محدوده خیابان باهنرجنب مسجد صاحب الزمان، احداث انبار مسقف جنب اداره گاز، ساخت اتاقک نگهبانی در محل سکو زباله،ساخت اتاقک آب ژاول جهت ارتقا سلامت آب آشامیدنی،تعویض لامپ های روشنایی معابر، جدول گذاری و تعریض راه در برخی مسیر های فرعی و لکه گیری آسفالت در معابر اصلی و روکش آسفالت کوچه های نرگس و بن بست باهنر با مشارکت بنیاد مسکن، نصب المان تابلو شهدا در محور اصلی جاده نیکنام ده و نصب تابلو معابر،تهیه و بروز رسانی کد های پستی که در این مرحله پایش پلاک های منازل مسکونی هم انجام پذیرفت و تا عملیاتی شدن این پروژه زیرساختی تیز فاصله اندکی داریم.

پروژه خاکبرداری وتعریض جاده خیابان امام خمینی

در حوزه ه خدماتی جمع آوری روزانه زباله ، رفت و روب معابر، آبیاری فضای سبز و درختان ، اجرای چندین مرحله طرح زنده گیری سگ های بلاصاحب و انتقال به کمپ های اختصاصی نگهداری،پاکسازی مسیل ها، انهار و محلات آسیب دیده از رسوبات سیل تابستانه ، برف روبی و نمک پاشی در سطح معابر اصلی و فرعی و … از جمله اقدامات اصلی حوزه خدماتی بود.

شیریجیان در ادامه افزود با اینکه معمولا روستاها را با باغات گسترده میوه و کشت زارها میشناسیم با این حال محدوده مسکونی روستا نیازمند احداث کاربری بوستان و فضای سبز عمومی و پارک جهت استفاده عموم اهالی خصوصا کودکان و نوجوانان می باشد.در این راستا طراحی و ساماندهی بوستان روستا،و در فاز اول احداث سرویس بهداشتی در دستور کار قرار گرفت. علاوه براین کاشت ۲۰۰۰ اصله شمشاد و ۱۰۰ اصله انواع درخت و درختچه از جمله اقداتی بود که در حوزه فضای سبز در سال ۱۴۰۱ اجرایی گردید و در امتداد این مسیر نیز برای سال ۱۴۰۲ برنامه ریز هایی داریم .

دهیاری ها در حوزه ورزش نیز وظایفی بر عهده دارند. این دهیاری با اجاره سالن تربیت بدنی شهدای نیکنام ده از اداره ورزش و جوانان لواسانات اقدام به حمایت از برگزاری کلاس های آموزش فوتبال،والیبال، دو، طناب زنی و سایر رشته های ورزشی برای کودکان و نوجوانان و نیز دوره های بدنسازی برای آقایان و بانوان نموده است. تمامی فعالیت های ورزشی در محل سالن تربیت بدنی بصورت مستمر می باشد و هرسال در ماه رمضان مسابقات فوتسال، دو و میدانی و… تحت عنوان شهدای روستای نیکنام ده برگزار می گردد.که در سال ۱۴۰۱ دختران والیبالیست و پسران فوتبالیست، نونهال و جوان روستا به مقام های قهرمانی در سطح شهرستان و استان دست یافتند. از دیگر اقدامات حوزه ورزش نیز تجهیز خانه ورزش مسجد جامع ولیعصر (عج) بود که با توجه به نزدیک شدن به ایام فراغت تابستانه می تواند شادی و نشاط توام با سلامتی رابرای نوجوانان و جوانان به همراه داشته باشد.

در حوزه فرهنگی و آموزشی با هدف توانمند سازی و افزایش سطح درآمد خانوارها نیز کلاس های آموزش خیاطی زیر نظر سازمان فنی و حرفه ای برای بانوان روستا برگزار گردید.حمایت از برگزاری کلاس های آموزش قرآن، زبان و نقاشی و… با همکاری کانون فرهنگی مسجد جامع ولیعصر(عج) و بسیج روستا انجام پذیرفت.کمک به مدارس، برگزاری مراسم وداع با پیکر شهید گمنام ، شرکت بانوان در همایش های عفاف و حجاب، برگزاری پویش بی زباله،مشارکت در برگزاری جشن ها، اعیاد و ایام سوگواری،گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی،برگزاری مسابقات مختلف و در حال برنامه ریزی جهت تدوین و چاپ کتاب با موضوع شهدای گران قدر روستا هستیم که تا کنون مقدمات اولیه مصاحبه با تعذاذی از خانواده های شهدا انجام پذیرفته و در تلاشیم تا در سال جاری این برنامه را به سر انجام برسانیم.

در حوزه ی اجتماعی و روابط عمومی،اطلاع رسانی صحیح و به موقع اخبار و اطلاعیه های روستا، تقویت بنیه اطلاع رسانی،راه اندازی وب سایت روستا با اهداف معرفی، آرشیو سازی و ارائه خدمات الکترونیک، تهیه خط همراه حقوقی برای دهیاری به جهت ارتباط اهالی و انعکاس پیشنهادات و انتقادات و بزودی کانالی در پیام رسان ایتا جهت ساماندهی، امور اطلاع رسانی بازگشایی خواهد شد که جمع موارد مطرح شده از اقدامات این حوزه می باشد.

شیری جیان در پایان افزود: قطعا تمامی اقداماتی که تاکنون صورت گرفته و بخشی از آن را مردم حس کرده و به مرور موارد دیگری هم اضافه خواهد شد اما با تمامی این اقدامات هنوز بخش کوچکی از خواسته ها و نواقص برطرف شده و در ابتدای مسیر توسعه قرار داریم و این مجموعه باتمام توان،کم و کاستی و نقاط ضعف و قوتی که دارد در سایه الطاف خداوند منان و دعای خیر اهالی از هیچ تلاشی جهت پیشرفت و توسعه روستا فرور گذار نخواهد کرد.

فهرست