شهدای روستای نیکنامده

شهید فریدون سال ۱۳۴۶ در روستای نیکنامده به دنیا آمد. نام پدرش احمد گندمی و مادرش عفت شیری جیان است.  فرزند سوم خانواده است و یک برادر و سه خواهر دارد. آقای احمد گندمی با کار در کارخانه گچ سازی زمرد، زندگی خانوادۀ پرجمعیت خود را اداره می‌کرد.

شهید فریدون تحصیلات خود را تا مقطع سوم راهنمایی در مدارس روستای نیکنامده گذراند. سپس برای کمک به هزینه زندگی خانواده، به شغل تراش‌کاری در جهاد سازندگی مشغول شد. سال ۱۳۶۵ به خدمت سربازی رفت و تا پایان جنگ در لشگر ۲۱ حمزه سید الشهدا در منطقه دهلران با پست بیسیم چی خدمت کرد.

در زمان اعلام پایان جنگ، صدام و اربابانش حمله گسترده‌ای به اکثر مرزهای ایران آغاز کردند که منجر  به مجروح  شدن و به شهادت رسیدن تعداد زیادی از نیروهای ایرانی شد و  تعداد بی‌شماری نیز به اسارت درآمدند. متأسفانه حکومت صدام در طول جنگ اسامی تمامی اسرا را به صلیب سرخ ارایه نمی‌داد. به همین جهت ما در طول هشت سال دفاع مقدس با خانواده هایی مواجه می‌شدیم که  هیچ خبر و یا اثری از رزمندۀ خود نداشتند. و وقتی به محل خدمت رزمنده مراجعه می‌کردند، با نام مفقودالاثر، ناامید به شهر خود برمی‌گشتند.

در آن ایام شهید فریدون،، بیست و چهار ماه خدمت خود را به پایان رسانده بود و سومین روز از ماه بیست و پنجم خدمتش را می‌گذراند، که گردانش مورد حمله شدید دشمن قرار گرفت. به جهت فرو رفتن محل استقرار وی و نیروهای هم‌رزمش در انبوهی از دود و آتش و خاکستر، اثری از وی و دوستانش دیده نشد. در همان ساعت، منطقه به دست دشمن افتاد.

خانوادۀ گندمی امید به زنده و اسیر بودن فرزندشان داشتند ولی پس از پایان جنگِ عراق و امریکا و اعدام صدام و پس از جستجوی ستاد تفحص و امور مفقودین ایران، تمامی مفقودین را شهید اعلام کردند. بر اساس این اعلان سال‌روز شهادت فریدون گندمی ۲۴/۴/۱۳۶۷ ثبت شد.

شهید علی نقی سبزعلییان

شهید علی نقی در سال ۱۳۴۴ در  روستای نیکنامده به دنیا آمد. نام پدرش غلامحسین  سبزعلیان و مادرش زرین تاج سبزعلیان است.

شهید علی نقی فرزند سوم خانواده است سه برادر و سه خواهر دارد.

غلامحسین سبزعلیان کارمند سازمان آب در لتیان بود و از این طریق  هزینه زندگی خانواده بزرگ خود را اداره می‌کرد.

شهید علی نقی تحصیلات دوره ابتدایی و راهنمایی‌اش را در مدارس روستای نیکنامده گذراند و تا زمان خدمت سربازی برای کمک به هزینه زندگی خانواده به کار مکانیکی مشغول شد. وی شش ماه قبل از موعد خدمت سربازی، آمادگی خود را برای اعزام به جبهه  اعلام کرد و پس از گذراندن دوره سه ماهه آموزشی وارد لشگر ۲۱ حمزه سیدالشهدا شد و در واحد پشتیبانی خدمت کرد. شهید علی نقی  در هجدهمین ماه خدمتش تاریخ ۲۱/۹/۱۳۶۳در منطقه دارخوین در حالی که با آمبولانس مجروحی را  به بیمارستان منتقل می‌کرد، مورد اصابت گلوله خمپاره قرار گرفت و به شهادت رسید. پیکر مطهرش در گلزار شهدای نیکنامده زیارت‌گاه عاشقان راه شهادت است

شهید رضا یافتیان

شهید رضا سال ۱۳۴۰در محلۀ شهید داودآبادی (فرزانه) تهران به دنیا آمد. نام پدرش علی یافتیان و مادرش خاتون سبزعلیان (متولد یافته در نیکنامده)  است. فرزند سوم خانواده است و سه برادر و دو خواهر دارد. پدرش با شغل مغازه داری در تهران و نیکنامده زندگی خانواده را می‌گذراند.

شهید رضا تحصیلات خود را تا دورۀ دبیرستان در مدارس منطقۀ ۱۴ پیروزی گذراند و در اوایل سال ۱۳۶۱ به خدمت سربازی رفت و در نیروی زمینی ارتش وارد شد. در زمان خدمت شهید رضا برادر دیگرش سلیمان نیز آمادۀ خدمت در ارتش شد.

خانوادۀ یافتیان در سالهای ۶۱ الی۶۳ همزمان دو فرزند خود را به جبهه فرستادند و با دلی نگران ولی پر امید  برای سلامتی و پیروزی رزمنده‌ها دعا می‌کردند. سلیمان در تاریخ… در منطقۀ از ناحیۀ… به درجۀ جانبازی نائل ‌آمد و          رضا پس از ۲۲ دو ماه خدمت در مرزهای جنوب با پست آر.پی.جی‌زن، تاریخ ۱۴/۳/۱۳۶۳ در منطقۀ میمک به شهادت رسید.

شهید محمود یافتیان

شهید محمود سال ۱۳۴۷در محلۀ دروازه دولاب تهران به دنیا آمد. نام پدرش حسین یافتیان و مادر خدیجه یافتیان است. فرزند آخر خانواده است و دو برادر و یک خواهر دارد.

پدر خانواده کارمند بانک مرکزی در تهران بود و به همین جهت خانوادۀ شهید محمود اغلب در ایام تعطیل به نیکنامده رفت و آمد داشتند.

شهید محمود دورۀ تحصیلات خود را تا مقطع دبیرستان در مدرسۀ حسینۀ اسلامی واقع در منطقۀ ۱۴ سپری کرد و تا زمان رسیدن به دورۀ سربازی به فعالیت قرآنی در تهران و نیکنامد پرداخت. شهید محمود مؤسس کانون قرآن خواهران در نیکنامده است.

خانوادۀ شهید محمود هر سه فرزند پسر خود را از ابتدای درگیری‌ها در کردستان و جنوب و غرب کشور، به مرز فرستاد. پسر دوم خانواده با گروه شهید چمران به مردم جنگ زده خدمت کرد و با وجود معافیت از خدمت سربازی، خود را برای خدمت معرفی کرد و سرانجام در عملیات خیبر جانباز شد. فرزند ارشد خانواده نیز علی رغم معافیت از خدمت سربازی، از سال ۶۲ تا ۶۴ دورۀ سربازی‌اش را در مرزهای کردستان گذراند. فرزند سوم خانواده محمود نیز علی رغم معافیت، دفترچۀ آماده به خدمت گرفت و در لشگر ۷۷ پیروز خراسان با پست آر.پی.جی‌زن به خدمت مشغول شد. سرانجام پس از یک سال خدمت تاریخ ۱۱/۵/۱۳۶۶ در منطقۀ میمک با تیر مستقیم دشمن به شهادت رسید. مزار پاکش در گلزار شهدای نیکنامده زیارتگاه مشتاقان راه شهادت است.

شهید مسعود طاهریان

شهید مسعود سال ۱۳۳۵ در محلۀ بروجردی تهران به دنیا آمد. نام پدرش محمد طاهریان و مادر عزت السادات هاشمی لواسانی است. فرزند چهارم خانواده است و پنج خواهر و یک برادر دارد.

پدرش آقای محمد طاهریان، در ایام جوانی خانه و باغ خود را در نیکنامده واگذار کرد و جهت استخدام در دانشگاه تهران، به شهر تهران آمد و ساکن محلۀ بروجردی شد. فرزندان آقای طاهریان در آن محله بزرگ شدند. به مدرسه رفتند، ازدواج کردند…

شهید مسعود تحصیلات خود را تا مقطع سیکل در مدارس منطقۀ ۱۳ گذراند و برای کمک به هزینۀ خانواده به شغل مکانیکی مشغول شد.

در ایام انقلاب وارد پایگاه بسیج مسجد بقیه الله الاعظم شد و برای خدمت رسانی به مردم و دور کردن ضد انقلاب از محل، فعالیت کرد و با آغاز حملۀ صدام به کشور، آمادگی خود را جهت اعزام به منطقۀ جنگی اعلام کرد.

شهید مسعود در ماه اول جنگ همراه بسیجیان مسجد با یک اتوبوس راهی جنوب شد. اتوبوس حامل بسیجیان مسجد بقیه الله الاعظم در جادۀ ماهشهر- آبادان با خمپاره‌های دشمن از حرکت باز ماند. عده‌ای توانستند تن زخمی خود را از صحنۀ درگیری دور کنند و به اسارت بعثی‌ها درنیایند. ولی مسعود در حالی که از ناحیۀ پا زخمی شده بود، توسط صدامی‌ها به اسارت گرفته شد. خانوادۀ طاهریان سال‌های زیادی منتظر آمدن مسعود به خانه بودند. ولی با آمدن تمامی اسرا در سال ۶۹ و پایان عمر صدام، هیچ خبری از مسعود نشد. ستاد مفقودین پس از اتمام جنگ آمریکا و عراق، تمامی مفقودین را شهید اعلام کرد و بدین ترتیب مسعود، شهید جاویدالاثر هشت سال دفاع مقدس ایران اعلام شد.

شهید احمد طاهریان

شهید احمد سال۱۳۴۵ در روستای نیکنامده به دنیا آمد. نام پدرش صفر طاهریان و مادرش خیرالنسا عبادی است. فرزند چهارم خانواده است و دو برادر و دو خواهر دارد. پدر خانواده با رزق حلال از شغل کشاورزی زندگی خانوادۀ خود را سپری می‌کرده است.

شهید احمد تحصیلات خود را تا کلاس چهارم ابتدایی در مدرسۀ نیکنامده گذرانده و تا سال ۶۴ برای کمک به هزینۀ زندگی، کنار خانواده به کار کشاورزی پرداخته است.

شهید احمد اوایل سال ۱۳۶۴ به نیروی زمینی ارتش پیوسته و تا یک سال در منطقۀ مهران به خدمت مشغول بوده است. سرانجام تاریخ ۲۲/۲/۱۳۶۵ با گلولۀ دشمن در منطقۀ عملیاتی مهران به شهادت رسیده است. مزار پاکش در گلزار شهدای نیکنامده کنار مزار پدر و مادرش، زیارت‌گاه مشتاقان راه شهادت است.

شهید حمید طاهریان (جاویدالاثر)

شهید حمید سال ۱۳۴۰ در منطقۀ نیروی هوایی تهران به دنیا آمد. نام پدرش محمد طاهریان متولد یافته در نیکنامده و مادرش فاطمه شیخ عباسی است. فرزند سوم خانواده است و دو خواهر و یک برادر دارد.

شهید حمید دورۀ تحصیلاتش را تا مقطع دیپلم در مدارس منطقۀ ۱۴ پیروزی گذراند و سال ۱۳۶۱ برای خدمت سربازی وارد نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی شد.

شهید به عنوان تکاور نیروی هوایی خدمت کرد و پس از دو سال خدمت صادقانه، فروردین سال ۱۳۶۳ در عملیات… به شهادت رسید. رزمندگان ارتش نیروی هوایی علی رغم تلاش فراوان دسترسی به منطقه را از دست دادند. به همین جهت پیکر مطهر شهید حمید با هجوم شدید آتش دشمن به عقب برنگشت و در منطقه ماند.

فهرست